Ode
aan Bonampak
Bonampak
is een Maya tempel in Chiapas in het zuiden van Mexico. waar prachtige
freso’s zijn gevonden. Ode aan Bonampak is mijn grootste
beeldende kunst project. Het bestaat uit zeven deelprojecten:
a. Ecolistische Manifesten. Ecolisme is ethiek
gebaseerd op gelijkwaardige ecologische verhoudingen.
b. Portretten van voorouders.
c. Gebruiksvoorwerpen, waarop portretten zijn
aangebracht.
d. Calendarium, geïnspireerd op de Azteekse
codex Mendoza.
e. Vijtien dubbelportretten, die driedimensionaal
worden opgesteld.
f. Zeven indianen, waarbij alleen het gezicht
dubbelzijdig is geschilderd. Ook driedimensionaal in opstelling.
Codex Leeuwensis, twee grote werken van 125x200
cm, waarvan de één de ethiek van het westen weergeeft
en de andere die indianen. De codex is hier niet opgenomen, omdat
de weergave te slecht is.
Dan is er tenslotte ook nog een catalogus van
het geheel uitgebracht en staat de opstelling in zijn geheel op
video.
De letters
voor de namen van de deelprojecten corresponderen met de letters
bij de afbeeldingen.
Meestal beginnen afbeeldingen van een deelproject met een klein
overzicht.
Uiteraard vormen de hier afgebeelde voorstellingen maar een deel
van de projecten.
Terug
naar home pagina
Er zijn zes
Ecolistische manifesten. Ieder manifest bestaat uit vijf panelen,
waarvan twee met tekst, die ik met linoleumletters erop heb gedrukt
én drie panelen met voorstellingen. Zo zijn er manifesten
in het Nederlands, het Duits, het Engels, het Frans, het Spaans
en het Italiaans. De eerste twee afbeeldingen onder a. zijn respectievelijk
van het Spaanse en het Italiaanse manifest.
Ecolistisch
Manifest
Ecolisme is
een politieke filosofie die uitgaat van gelijk recht op bestaan
van alle in de nattur voorkomende verschijnselen.
Om die reden is ecolistische ethiek de enige ethiek die antwoord
geven kan op de problemen in onze tijd, omdat bij die problemen
ook al die verschijnselen zijn betrokken.
Bewustzijn
en ecolistisch recht
Om aan ecolistisch
recht te voldoen is geen bewustzijn nodig. Van de bloeiende plant
en de kruipende kever tot de diep in de aarde geborgen zoutlaag;
alles voldoet aan het recht op bestaan door te bestaan.
De
ecolistische regel.
Als hooguit
de regel geldt
'of ik moet wijken, of het verschijnsel dat wijkt voor mijn bestaan
moet wijken’, dan is iedere vernietiging van verschijnselen,
anders dan uit primaire levensbehoeften, schending van ecolistisch
recht.
De
menselijke vrijheid.
Doorbreking
van het bestaansrecht van welk willekeurig in de natuur voorkomend
verschijnsel dan ook is de grootste revolutie in de geschiedenis
van de mensheid geweest.
Deze doorbreking leidt tot de vernietiging van een ecolistische
rechtsketen en uiteindelijk tot de vernietiging van de mens zelf.
Catalogus.
Terug
naar home pagina
naar
volgende pagina
|
b1.
|
c1 |
c2 |
c3. |
c4. |
d1. |
d2. |
d3. |
d4. |
e1. |
e2. |
e3. |
e4. |
e5. |
e6. |
e7. |
e8. |
f1. |
f2. |
f3. |
f4. |
f5. |
f6. |
f7. |
f8. |
Ode
aan Bonampak.
Er zijn twee vormen van werkelijkheid. Een Westerse en een
niet Westerse. Een Westerse bestaat uit een wereld die we
met onze zintuigen ervaren plus een wereld die zich ergens
anders ophoudt en waaraan we na de dood deelnemen en die
vanwege de eeuwige voortduring ook het belangrijkste is.
Dat is de werkelijkheid van Christenen, Moslems, Hindoes
e.d.
De tweede vorm van werkelijkheid is een niet Westerse, waarbij
ons leven én ons leven na de dood (als dat er is)
zich in dezelfde werkelijkheid afspeelt. Dit is de werkelijkheid
voor veel Indianen, oude Egyptenaren en Australische Aboriginals.
De consequentie van deze laatste vorm van werkelijk is dat
men in taal veelal ruimtelijke metaforen mist en portretten
van personen en profil voorstelt, omdat men en face in perspectief
ziet; dit is ruimtelijk en driedimensionaal. Dat een voorstelling
en profil wordt neergezet betekent dat men alleen in ‘tijd’
kijkt, want men hoeft geen ruimte te overbruggen, omdat
alles, ook het hiernamaals, zich afspeelt binnen wat men
ziet.
Dit alles heeft ook grote gevolgen voor ethiek. Omdat het
leven en het leven in een hiernamaals zich afspeelt in de
wereld om ons heen, moet die wereld ook een eeuwigheid mee.
Vernietig je iets, behalve als dat voor je primaire levensbehoeften
noodzakelijk is, dan vernietig je op den duur jezelf! Een
bloem en een bij zijn letterlijk je broer en je zus!
|
|