de
kruisiging van
Karl Neuenthaler
|
Ook de collectie beeldende kunst die in het werk centraal staat
heeft een uitgebreide geschiedenis. De collectie bestond aanvankelijk
uit zes grote houten schotten, waarop de voorstellingen waren
geschilderd van aangevreten en half vergane planten en dieren.
Als schutting zijn ze tentoongesteld in onder meer Sittard en
Emmen. In Emmen zijn er twee schotten in elkaar getrapt en daarop
heb ik de schotten omgebouwd tot panelen in stellingen die vrij
heen en weer kunnen bewegen in weer en wind. Ze staan nu in de
ecologische drie hectare metende tuin van goede kennissen nabij
Tzum te wachten tot ze zelf ook natuur zijn geworden.
Terug
naar home pagina
het
Jongste Gericht
|
Terreur
Contraterreur
|
Terug
naar home pagina
Catalogus Ethico
Philosophicus
|
In deze catalogus
is bij ieder hoofdstuk een afbeeding van de erbij behorende collectie
afgedrukt. Daarom maak ik van de gelegenheid gebruik een paar abstracte
werken te laten zien die u nog niet eerder heeft gezien.
Terug
naar home pagina
CatalogusAesthetico
Philosophicus
|
Terug
naar home pagina
|
De
kruisiging van Karl Neuenthaler, 1971.
Een ecolistische novelle, waarin een krankzinnig mens zichzelf
gelijk stelt in recht op bestaan aan alle overige in de natuur
voorkomende verschijnselen. De kruisiging van Karl Neuenthaler
is nog steeds mijn favoriete werk. De naam Karl Neuenthaler is
spontaan bij me opgekomen. Met die achternaam had ik de associatie
van een ‘nieuwe taal’ en een ‘nieuw dal’.
Een ‘nieuwe taal’ verwijst naar de invulling van het
dagelijks leven als praktische consequentie van ecolistische ethiek
en een ‘nieuw dal’ verwijst naar de manier waarop
zo’n leven eruit ziet. Voor de leef- en woonomgeving van
de personen in het verhaal hebben leef- en woonomgeving van mijn
oudste broer in Yapton in Sussex halverwege de jaren zestig van
de vorige eeuw centraal gestaan. Dat leven heb ik af en toe gedeeld.
Voor Karl’s buurvrouw en vriendin heeft een vroegere geliefde
model gestaan. De rest is fictie.
Het jongste gericht, 1968.
Een ecolistisch proces in drie bedrijven, waarin een individu
Faust als aanklager, verdediger en rechter is teruggeworpen op
zijn eigen verpletterende verantwoording.
Na de inleiding, waarin de geraamten van een man, een vrouw en
een kind, de geraamten van drie dieren en de gedroogde resten
van drie planten in de werkkamer van Faust tot leven komen, volgt
in het eerste bedrijf de geschiedenis van hun aanklachten voor
hun vroegtijdige dood.
In het tweede bedrijf verdedigen de tot leven gekomen borstbeelden
uit het raamkozijn van achtereenvolgens een rechtsgeleerde, een
wijsgeer en een theoloog de rechtsorde, waarin planten, dieren
en mensen behoren te leven en in het derde bedrijf tenslotte spreekt
Faust als individu recht. In dat derde bedrijf heb ik voor de
eerste keer ethiek gefundeerd als ecolistisch recht.
Het
script wordt begeleid door afbeeldingen van mijn Germaanse collectie.
De afbeeldingen daarvan kunt u vinden onder No 4 ‘collecties
beeldend werk geïnspireerd op zogenaamde primitieve culturen’.
Terreur
Contraterreur 1973
Twee novellen en vijf stellingen ter overweging over terreur als
middel van onderdrukking
en contra-terreur als middel ter bevrijding.
Terreur verwarren met conta-terreur is onderdrukking verwarren
met bevrijding.
In de eerste novelle zit Maria in de gevangenis. Ze was zwanger
en wilde een abortus. Maar anno 1973 verhinderden de wetten van
de staat zoiets. Om die reden steelt ze een geweer en schiet de
ministers van Justitie en Volksgezondheid dood als hoogste verantwoordelijken
voor de wetten, die zij als terreur ervaart en waartegen dit verzet
het uiterste middel is.
De tweede novelle gaat over de situatie in de psychiatrie in het
begin van jaren zeventig van de vorige eeuw. Dankzij een ‘inbewaringstelling’
komt Dhr. De Raaf in een gesloten afdeling, waarin hij gedwongen
wordt zijn identiteit als individu op te geven. In een opwelling
steekt hij de geneesheer-directeur dood met het mes dat hij toevallig
in zijn hand heeft toen hij stond af te wassen.
De vijf stellingen ter overweging gaan allen over terreur in onze
samenleving.
Bij wijze van begeleiding bij dit werk heb ik gekozen voor mijn
Bretonse collectie. Met name de intrigerende doodskopjes die zo
af en toe zichtbaar zijn op de fresco’s leken me wel van
toepassing. Terug te vinden bij No 4 ‘collecties beeldend
werk geïnspireerd op zogenaamde primitieve culturen’
Catalogus
Ethico Philosophicus 1991-1992.
De
eerste druk is uitgegeven in het Nederlands en het Engels. De
catalogus is een poging een zevental collecties beeldende kunst
van mijn hand nader te analyseren.
Het betreft de volgende collecties:
1. ‘De Germaanse collectie’. Over kunst als mythe.
2. ‘De Abstracte collectie’. Over de concrete eigenschappen
van abstracte wetenschap en abstracte kunst.
3. ‘De Aboriginal collectie’. Over religie als sublimatieproces
voor angsten en/of onzekerheden.
4. ‘De Partituur collectie’. Over een discrepantie
tussen religieuze gevoelens en ratio.
5. ‘Een collectie Droomtijdgezichten’. Over een relatie
van religieuze sublimatie en a-priori waarheden of universalia.
6. ‘De Bonampak collectie’. Over een relatie van religie
in tijd gedacht, portretkunst en profil, het weglaten van ruimtelijke
metaforen in taal en ecolistische ethiek.
7. ‘Quernica in de natuur’. Een ecolistisch manifest.
Catalogus Esthetico Philosophicus 1993.
Ook
als eerste druk verschenen in het Nederlands en het Engels.
Een bloemlezing van de belangrijkste gedichten uit de bundels:
‘de akkers en de maagd van steen’,
‘de tot vlees geworden aarde’,
‘bericht van het graf’
en ‘het lam en andere metafysica’.
Als intermezzi krijgt u essays over achtereenvolgens:
‘over synthetische oordelen a priori’,
‘over de werking van onze hersenen’,
en ‘over een mogelijk individueel gedrag van kleinste deeltjes’.
Afbeeldingen
van mijn Abstracte collectie dienen ter opluistering. Te vinden
onder No 5 ‘collecties abstract en wiskundig beeldend werk’.
|